fredag 2 augusti 2013

Mini trip till Torekov

Åh så härligt vi har haft det! Vi har varit iväg på en liten mini trip till Torekov i 3 dagar och bara myst och haft det gott.
Vi sov på Torekov hotell och spa, så fint och så mysigt.
Första dagen innan vi checkade in på vårt hotell så åkte vi ner till hamnen och tog en glass och strosade runt. Så fint och härligt. Älskar fiskehamnar.

Sedan åkte vi till hotellet och packade in oss och hoppade i våra badkläder och badade i deras utomhus pool. Det är roligt att hoppa från kanten nu tycker Theo. Det ska hoppas om och om igen. :-)
Vi bytade om och tog oss ner till byn och åt kvällsmat på Fiskhuset. Många goda skaldjur och fiskrätter. Mums!!

På kvällen när barnen sussade gott i sina sängar så gick Björn och jag ut på vår altan som tillhörde rummet och satt och smuttade på lite vin och såg på omgivningen.

Nästa dag åt vi super god frukostbuffe och satt länge ( Tilde äter sakta och njuter ) och Theo hann med att sitta alla fåtöljerna inne i matsalen. :-) Det var inte lika soligt på förmiddagen som det var dagen innan så vi beslöt oss att åka iväg en stund med bilen till Mellbystrand och titta var Björn hade spenderat sin semester när han var liten med sin familj. Stugan de bodde i låg kvar och stranden var de badade körde vi på, och då menar jag att vi körde i sanden som var super bred och Theo tyckte det var en stor upplevelse att köra sidan om havet. Vi åkte vidare till Båstad och "hängde" där hela eftermiddagen och åt god lunch på Fiskekajen. Där vi åt "Dagens" som var stekt strömming med potatismos och rårörda lingon. Den godaste stekta strömmingen med potatismos och rårörda lingon jag har ätit. Himmelskt gott!

Theo hittade givetvis gungor vid restaurangen och var glad över att få gunga en lång stund. Han är fortfarande tokig i att gunga och nu har han lärt sig att ta fart själv så det gungas högt. Tilde fick såklart också gunga. :-)

När vi hade gått runt i Båstad och tittat ( och fått kika in i lite roliga butiker ) så var vi nöjda och begav oss till Hotellet igen där vi hade bestämt oss för att ha lite skönt och mysigt i deras spa avdelning. Ja, de små har fått prova på japanskt utomhus bad som var så skönt. Varma pooler som låg utomhus. Tilde mös och flöt omkring i dem varma karen och Theo kollade in alla vattenhål där det varma vattnet strömmade in och kittlade skönt mot magen och ryggen på honom eller fötterna eller armen och handen. :-) Sedan fick vi ju gå in och prova inomhus poolen som också var varm och skön. Theo följde med Björn in i ångbastun och kom ut igen med dimma över sig. Haha Vi kollade också till relaxrummet med ur sköna fåtöljer där man kunde sitta och läsa nya veckotidningar och ha en härlig utsikt över havet. Theo och Tilde tog en vätskepaus med lite uppfriskande bubbelvatten.
Vi tog på våra badrockar igen efter 1 timme med skönt bad och gick bort mot vårt rum och gjorde oss i ordning och medan Theo var klar och väntade på oss andra så lekte han "bar". Det beställdes dricka i telefonen och han lekte med Ramlösa flaskorna och glasen på bordet och var full igång med att fråga vilken fruktdrink vi ville ha. :-)

Vi åkte ner till hamnen och strosade bland allt folk och tittade på båtar, några barn fiskade upp krabbor och Theo tyckte det var jätte spännande att titta på.
Det fanns en "sjörövare" båt som var ett litet öppet museum som vi gick ombord på och tittade in i. Theo tog givetvis rodret och satte fart.

Vi åt god kvällsmat, jag tog en skaldjurssallad med räkor, bläckfisk och musslor. Super fräsch. Björn tog en stor räksmörgås och Tilde tog en bakpotatis med deras utsökta varmröktlax som jag beställde sidan om då jag inte ville ha någon "röra"i. Theo ville prova fish and chips.
Sedan var vi trötta efter all mat och Båstad besök och spa bubbel så vi åkte hem och barnen somnade direkt. Jag och Björn satt precis utanför dörren i hotellets ena lounge del Så mysigt och så skön soffa. Vi beställde lite vin och öl och satt och bubblade. Livet är skönt!

Nästa dag var det dags för den "jobbiga" frukostbuffen igen :-). Vi packade ihop våra saker och checkade ut och åkte och tittade mer i Torekov.

Sedan åkte vi vidare och svängde inom Väla. Har inte varit där på flera år och vi åt lunch och fick en påse minsann. :-) Kommer passa utmärkt på vårat trädäck. Mer om det senare.
Det var en riktigt skön liten mini trip och Theo ville inte hem. :-) Vi har haft det så skönt och tur med vädret. Det regnade och blixtrade som bara den natten till onsdagen. Men inget regn på dagarna, sol och 22 grader. Det är vi jätte nöjda med. Nu är vi tillbaka till vardagen igen med bus och brottning med pappa.