torsdag 5 september 2013

Inskolning på dagis

Då har det varit dags för vår minsting att börja på dagis ( Förskola ).



Det går bra för Tilde. Hon är jätte nyfiken på alla barn och alla nya leksaker. Hon tycker om att både vara inne och ute på gården. Det hon tycker mest om ( och även här hemma.... ) är att klättra på alla klätterställningar och rutschkanor.
Sitta still på samlingen har varit lite svårt men när jag inte har varit med dem sista dagarna så har hon suttit fint och haft fruktpaus och sångstund med dem andra barnen. Känns jätte bra.
Äta ville hon inte heller i början men igår gick det lite bättre, får hoppas att hon känner sig lite mer "hemma" på sin plats vid bordet idag. Idag ska hon även vila middag, får se om hon kan komma till ro på sin lilla madrass.
Det är mycket nytt för Tilde men hon är en kavat tjej och är nyfiken av sig och jag tror att detta kommer bli bra.



Tilde har även blivit bättre på att gå i sina skor och stövlar utomhus på lekplatser och andra underlag. Nu kan hon också böja sig ner och ta upp en sak från marken och sedan resa sig upp igen. Tidigare har hon bara kommit upp på fötter genom att stödja sig mot något. Det är kanon! :-)
Theo tycker det är spännande att Tilde har börjat på samma dagis som honom ( fast på olika avdelningar ) och hejar på när jag berättar vad Tilde har gjort under dagen på dagis. Han ser också fram emot att träffa Tilde när de varannan vecka har sångstund med alla avdelningarna och då brukar ibland småsyskonen sitta i sina syskons knä och det vill Theo JÄTTE gärna ( är inte lika säker om Tilde kommer stanna kvar i Theos knä ) Haha.
Theo trivs också på sitt dagis och som alltid när dagis och skola kör igång så kommer också bacillerna på köpet så vi alla har fått känna på dem elaka bakterierna här hemma. Theo har fått vara hemma någon dag och det har varit såååå tråkigt tycker han. Precis blivit lagom varm i kläderna och fått träffa sina kompisar och sedan får man bli hemma för att man har feber och snuvig. Åhhhhhhhh.....såååå tråkigt som Theo brukar säga. :-)
Men det Theo ser mest fram emot är att få äta mellanmål på dagis, jag har ju hämtat innan mellanmålet och nu är det andra tider så detta är jätte stort för honom. Får se om det är lika spännande som han har målat upp, hoppas det. :-)
Här är dem små trollen idag, innan vi körde iväg till dagis. Theo ville ha vax i sitt nyklippta hår så det fixade pappa Björn. Han blev så stilig.


Sedan i allt det här med inskolning och nya rutiner, vad tycker jag och hur känns det i mamma-hjärtat?
Ja, det är lika blödigt som det kändes när Theo skulle börja på dagis. Alla tankar som man får i huvudet, kommer dem trivas, kommer dem ha roligt, sover och äter dem ordentligt.
När man har gått hemma så länge med sina små hjärtan och haft vår vardag så plötsligt förändras allting. Nya tider, nya rutiner och lite stress att man inte kommer att få umgås lika mycket med dem under vardagarna. Det gör att ögonen vattnas och en klump smyger upp i halsen, men samtidigt så vet man att dem har så roligt på dagis, Theo är så glad för sina kompisar och dem lär sig jätte mycket. Det är härligt att se honom så glad. Och man ska heller inte sticka under stolen med att det faktisk ärt tid för Tilde och mig att vi får göra något annat nu. Tilde som är pigg och nyfiken och vill ha mer utveckling och jag som vill utveckla mig på mitt håll. Så det är verkligen inte för tidigt att hon börjar på dagis nu. Och det känns jätte skönt.
Det har också varit roligt att få vara med Theo här hemma och att vi har kunnat hitta på roliga saker tillsammans. Jag är tacksam för den tiden för jag vet att den får man aldrig tillbaka och jag tycker vi har gjort det bästa av den tiden.
Så nu börjar allvaret snart. Nya tider som kommer innebära nya utmaningar för oss alla. Vi ser fram emot detta! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar