fredag 7 december 2012

Hallå där, det är freeeeedag!!

Ja, så var det fredag igen! Veckorna bara rusar förbi. Idag höll jag Theo hemma från dagis, han sov lite oroligt i natt och Björn var och "nattade" om honom igen i hans egen säng. ( Ni lade märke till "Björn" nattade om honom, av någon konstig anledning så stämmer allt som Katerina Janouch skriver i en av hennes böcker om att uppdelningen med nattvandringen av små små barn gör sin rättvisa lite längre fram när man plötsligt inte är "mat givare" längre och det är sant , jag sover som en stock och Björn tassar runt och hjälper våra små hjärtan att få lite ro i deras sömn. Nu vill jag samtidigt påpeka , förstås, att det är inte varje gång, JAG är också uppe en del och nattar om, men det blir mest Björn då han vaknar av minsta pip, sedan måste jag samtidigt säga att det är inte jätte ofta som vi går rundor här på natten, så det är ju inte jätte jobbigt precis!  ) :-)
Men idag har vi byggt lego, ritat många teckningar, små handlat och försökt bygga ett pepparkakshus! Åt skogen med det pepparkakshuset! Theo har tjatat om att han vill göra ett pepparkakshus och jag har sagt JA men väntat ett tag med att köpa ett och häromdagen var jag iväg och köpte delar , glasyr, Ahlgrens granar och godis linser. Vi började med att smälta socker ( inget bra ), hittade superlim i skåpet ( tror ni det fungerade på pepparkaka?? Ehh nej... ), tillslut knäcktes flera bitar och jag kände att vi "lägger ner " det här! De bitar som det inte fanns lim på åt vi några till fikan. Theo tyckte vi kunde köpa ett annat hus men jag kom på och räddade det hela med att imorgon ( som bestämt av Björn och mig ) när vi ska baka pepparkakor och lussebullar så kan vi göra två stora hjärtan , ett till Tilde och ett till Theo och använda glasyren och godiset till det. Han köpte det och det tackar vi för. :-) Blir inga fler pepparkakshus!
Ikväll har vi ätit lamm, älskar lamm. En maträtt som vi åt mycket förr och som faktiskt var en middag som Björn bjöd mig på när vi var allena ( utan barn då vill säga ). Här kommer receptet och det är så gott, tycker vi.

Ca 4 pers.

800 g-1 kg lammkotletter
potatis
3 g parmesanost på bit ( ca 3 msk riven )
1 dl olivolja
Färsk rosmarin

Marinad:

3 vitlöksklyftor
2 msk balsamvinäger
5 msk olivolja
1 kvist rosmarin
1 färsk chilifrukt ( eller 2-3 små torkade )
salt och peppar

Skala vitlöken och dela den i några bitar. Blanda vitlök,balsamvinäger,olivolja,rosmarin,salt, peppar
och chilifrukten ( efter behag ) i en skål.Lägg ner köttet i marinaden och låt stå svalt i en timme.

Skala och skär potatisen i klyftor. Lägg lammkotletterna i en stor ugnssäker form och fördela potatisen över.

Tillsätt olivolja,rosmarin,salt och riven parmesantost. Rör om ordentligt och grädda i 225 grader i ca 1 timme. Rör om då och då.

Servera gärna en god sallad till. Mums mums blir det och det bästa av allt när man kan "gnaga" på benen och få i sig hettan, vitlöken , lamm smaken och vinägern. :-)

Nu är det soffan som gäller för oss och här kommer lite bilder på veckans julpynt. :-)
 Ett God jul klistermärke som är lite "gammeldags" är påklistrat på ett vanligt Ikea ljus med mossa i en hjärtformad form och rosett band.
 Stjärnan ( längst ner på väggen ) är en julkortshållare.
 Istället för en krans på utsidan av dörren så ville jag i år ha något vi ser innanför och då blev det detta hjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar