söndag 2 december 2012

1 advent

I fredags började helgen med att Theo och jag satte upp alla adventssljustakar i fönsterna och skapade julstämning direkt. Det är så mysigt! Det är början på allt julpynt som ska upp.
Jag lagade en chiligryta som vi åt på kvällen och den är jätte god, vi har ätit den några gånger. Ska dela med mig av receptet.
Det hängdes också upp adventskalendern på kvällen när barnen gått och lagt sig och gissa om Theo var "klämsugen" när han kom ner från trappan i lördags morse. :-) Tacka vet jag butiken Tiger där man kan köpa små pyssel saker. Så det blir paket öppning efter mellanmålet och då har jag i vissa paket planerat in lite pyssel på eftermiddagarna. Tilde har inte fått paketer alla dagar men nästan.
I lördags morse åkte Björn iväg för att se Jannie ( Hannes, Björns lillebrors sambo ) tävla i Athletic fitness December cupen i Lund. Utav 11 tjejer hamnade Jannie på en bra 6:e plats. Hennes första fitness tävling och hon var super nöjd och glad! Bra jobbat Jannie!!
Det blev familjemys på kvällen och det var då snön började sippra ner. Jaaaaaaa!!!
Så när vi vaknade imorse så var det som ett vykort. 1 advent blev med snö och ingen var gladare än Theo som stod och tittade ut genom fönstret länge och var vrål sugen på att åka pulka direkt och det var säkert den spänningen som gjorde att vår frukost blev en aning stirrig. Herregud!! Han pratade, pratade och pratade och hoppade upp och ner i stolen och en annan liten satt och hördes för det inte gick fort nog mellan gröt skedarna. Jag och Björn tittade på varandra och tänkte samma tanke.
- Vad är detta för hönsgård! :-)
Men jag hade bestämt träff med min syster för att bli klara med de sista julklapparna så jag åkte iväg och Björn hade sina planer med barnen under dagen.  :-) De hade haft en rolig dag och när jag kom hem efter shopping blev det glögg och pepparkaka och Björns hemmagjorda pizzor. Mums!
Nu är snart helgen slut och den har gått i raket fart. Ny vecka börjar och jag har lite och stå i som är inplanerat.

Receptet på chiligrytan:

Ca 4 pers

800 g högrev
1 st gul lök
4 st vitlöksklyftor
1 st grön eller röd chili
100 g varmrökt sidfläsk/bacon
3 msk tomatpuré
1 msk spiskummin
1 tsk oregano, torkad
1 tsk timjan, torkad
5 dl röd vin
1 burk bönor ( tex, kidney bönor som vi använde, eller kikärtor, borlottibönor eller blanda )
Persilja
svarpeppar och salt
Olja till stekning eller smör

1.Bryn köttet i olja elelr smör tills det har fått fin färg och häll i grytbitarna i en stor gryta.

2.Lägg i finhackad lök, vitlök och chili och klipp sidfläsket/bacon och bryn ytterligare några minuter i stekpannan och häll i grytan. Spara lite finhackad chili till serveringen.

3. Tillsätt tomatpuré ,kryddor och häll på vinet.

4. Låt sjuda under lock i 2 timmar.

5. Ta bort locket och koka ihop grytan ytterligare minst 30 minuter , tills köttet är helt sönderkokt och mört.

6. Smaka av med salt och peppar.

7. Vänd ner bönor och strö på lite mer chili och persilja.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar